V stredu 13.5.2009 sa na Krajskom súde v Bratislave (9:00 miestnosť č. 50) uskutoční verejné vyhlásenie rozsudku v kauze zvukových záznamov z prvého rokovania Ficovej vlády (Ondrej Dostál c/a Úrad vlády SR 2S/225/2007).
O sprístupnenie zvukového záznamu som na základe zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám požiadal 13.7.2006. Žiadosť sa týkala nočného rokovania vlády R. Fica bezprostredne po jej vymenovaní na ktorom boli dňa 4.7.2006 odvolaní dovtedajší štátni tajomníci a existuje podozrenie že bol pri tom porušený zákon.
Úrad vlády SR zvukový záznam odmietol sprístupniť a nevyhovel ani môjmu rozkladu (odvolaniu) v tejto veci. Úrad pritom porušil nielen zákon o slobodnom prístupe k informáciám ale aj správny poriadok pretože odmietnutie žiadosti nemalo zákonom vyžadované formálne náležitosti. Rozhodnutie a postup Úradu vlády SR som napadol žalobou na Krajskom súde v Bratislave. Súd žalobe vyhovel a 29.3.2007 zrušil rozhodnutie Úradu vlády SR a vrátil mu vec na ďalšie konanie. Úrad vlády SR vydal 13.6.2007 ďalšie rozhodnutie vo veci a opätovne odmietol zvukový záznam sprístupniť. Následne opätovne odmietol aj môj rozklad. Preto som sa v septembri 2007 obrátil na Krajský súd v Bratislave s ďalšou žalobou v tejto veci.
Úrad vlády SR tvrdí že zvukový záznam „nemožno sprístupniť nakoľko sa jedná o zvukový záznam týkajúci sa fyzických osôb a prejavov ich osobnej povahy.“ Účelom obmedzenia prístupu k informáciám podľa § 9 (vrátane odseku 1) zákona o slobodnom prístupe k informáciám je však ochrana osobnosti a osobných údajov. Zvukový záznam z rokovania vlády nemožno považovať za informáciu dotýkajúcu sa osobnosti a súkromia fyzickej osoby keďže ide o informáciu o rokovaní štátneho orgánu. Zvukový záznam z rokovania vlády zachytáva priebeh rokovania štátneho orgánu (vlády) a vyjadrenia ústavných činiteľov (členov vlády) ktoré na ňom zazneli. Tie nemožno kvalifikovať ako prejavy osobnej povahy.
Ďalším argumentom Úradu vlády SR je skutočnosť že rokovanie vlády bolo neverejné. Zákon o slobodnom prístupe k informáciám však skutočnosť že ide o zvukový záznam z neverejného rokovania neuvádza medzi dôvodmi pre obmedzenie prístupu k informáciám ktoré sú vymedzené v § 8 až 11. Samotná skutočnosť že ide o zvukový záznam z neverejného rokovania vlády teda nemôže byť dôvodom pre odmietnutie žiadosti o sprístupnenie informácie. Žiadny zákon totiž nezakotvuje žeby neverejnosť rokovaní vlády znamenala nemožnosť následne zverejniť informácie o priebehu rokovania vrátane zvukového záznamu z rokovania vlády alebo jeho prepisu. Napriek tomu že sú rokovania vlády neverejné verejnosť je informovaná o ich výsledkoch prostredníctvom komuniké z rokovaní vlády tlačových besied zverejnenia uznesení vlády aj textov schválených materiálov. Neverejnosť rokovaní vlády teda zjavne nemožno zamieňať s tajnosťou rokovaní o ktorú by išlo keby rokovanie vlády nielenže nebolo prístupné pre účasť iných osôb ale boli by utajované aj informácie o jeho priebehu a výsledkoch.
Ondrej Dostál
podpredseda Občianskej konzervatívnej strany
V Bratislave dňa 11. mája 2009.
Súvisiace informácie:
Ďalšie informácie:
ČTK/SME.sk: Úrad vlády nemusí vydať zvukový záznam z rokovania kabinetu
SITA/webnoviny.sk: Dostálovu žalobu v kauze záznamov zamietli
TV TA3: Súd: Verejnosť nemá právo na zvukový záznam z rokovania vlády (VIDEO)
TASR/tvnoviny.sk: VIDEO: Súd zamietol žalobu kvôli zvukovému záznamu
SME: Súd vláde potvrdil tajenie nahrávok
Dostálovu žalobu v kauze zvukových záznamov zamietli
Zdroj: SME www.sme.sk