OKS pokladá hlbokú reformu vzdelávania za jednu z kľúčových úloh vládneho programu. Tzv. Mikolajova reforma školstva účel nesplnila. Chyba nie je na strane učiteľov reformu vzdelávania stále brzdia najmä systémové prekážky. Vo väčšine škôl sa učí tak ako predtým inovatívne školské vzdelávacie programy zvládli pripraviť iba niektoré. OKS bude podporovať všetky kroky vlády ktoré budú prebiehať v širokých rámcoch a v celom reformnom rozsahu pôjdu do hĺbky a budú preto vychádzať z časového harmonogramu presahujúceho jedno volebné obdobie.

1. OKS pokladá za nevyhnutné pristúpiť k serióznej revízii štátnych vzdelávacích programov a vzdelávacích štandardov zúžiť rozsah základného učiva a vyvážiť pomer medzi osvojovaním si vedomostí a praktickými zručnosťami.

2. Je potrebné vytvoriť databanku voľne dostupných didaktických modelov. Zároveň treba školám poskytnúť financie na zakúpenie kvalitných programov ďalšieho vzdelávania aj od neštátnych poskytovateľov vzdelávania.

3. Pri prechode na nový vzdelávací obsah pomôže školám iba otvorený trh s učebnicami a učebnými materiálmi ktorý dokáže reagovať na zmeny v obsahu vzdelávania oveľa pružnejšie ako centrálne regulovaný systém vydávania učebníc.

4. Pre úspešný priebeh reformy je nevyhnutné v školskom prostredí naštartovať autoevalvačné procesy a externé hodnotenie škôl dopĺňať výsledkami z procesov interného hodnotenia.

5. Odborné vzdelávanie a prípravu je nevyhnutné prepojiť priamo s praxou vo firmách.

6. Kľúčom na zvládnutie nárokov ktoré kladie na školy posilnenie autonómnosti a slobody vo vzdelávaní je efektívny manažment. Riaditeľ školy musí byť v prvom rade dobrým manažérom ak má zodpovedne riadiť školu a zabezpečiť jej prosperitu.

7. Zväzujúci systém hodnotenia učiteľov odvíjajúci sa od záväzných platových tabuliek je potrebné nahradiť odmeňovaním založeným na hodnotení reálneho prínosu učiteľov pre konkrétnych žiakov školy. Zároveň je potrebné umožniť učiteľom vstupovať so školou do rôznych zmluvných vzťahov nielen uzatvárať trvalý pracovný pomer.

8. Legitímnym cieľom je otvorený flexibilný a inkluzívne nastavený školský systém v ktorom budú bežné školy schopné prijať a vzdelávať všetky deti bez ohľadu na ich špecifické vzdelávacie potreby. Školský systém má podporovať rôznorodosť vzdelávacích ciest ich vzájomnú kompatibilitu a prepojenosť za účelom umožnenia všetkým žiakom dospieť rozličnými spôsobmi a tempom k spoločným vzdelávacím cieľom. Takýto strategický plán zatiaľ chýba.

9. Prvým krokom revízie je načrtnutie budúcej podoby vzdelávacieho systému v podobe záväzného strategického dokumentu. Len na jeho základe možno opraviť všetky doterajšie prešľapy a nevytvárať ďalšie slepé uličky.

Peter Zajac
predseda OKS

V Bratislave dňa 15. júna 2011.

Harmonogram pre základnú deväťročnú školu reformy vzdelávania podľa OKS nájdete vo formáte PDF tu alebo v náhľade nižšie:

OKS: Vysvedčenie pre ministerstvo školstva za šk. rok 2010-2011 prvý ročník (prváčikovia sa neznámkujú)

Súvisiace výstupy:

TASR/SME.sk: OKS pripravila stratégiu reformy školstva

SITA/webnoviny.sk: OKS ponúka svoje know-how na reformu školstva

OKS predstavila kroky nutné pre komplexnú reformu školstva

Zdroj: SITA video.sita.sk

Comments

Komentáre