Po voľbách v roku 1994 (po ktorých sa v parlamente odohrala aj známa „slovenská noc dlhých nožov“ z 3. na 4. novembra 1994) v roku 1995 vláda na čele s Vladimírom Mečiarom zaviedla do nášho verejného života pojem „politické čistky“.
A to čistky alebo politické výmeny vedúcich štátnych úradníkov až po okresnú (miestnu) úroveň štátnej správy. Vtedajšia koalícia dosť utajene zriadila na každej úrovni štátnej správy tzv. akčné päťky zložené z členov HZDS (Mečiar) SNS (Slota) a ZRS (Ľupták) v každom kraji a okrese podľa kľúča HZDS-3 SNS-1 a ZRS-1 zástupca a začala na základe ich odporúčaní meniť (do toho času nepoliticky obsadené) funkcie v štátnej správe od prednostov okresných úradov až po vedúcich odborov a riaditeľov rôznych okresných štátnych úradov a všetkých vedúcich pracovníkov v štátnych firmách a organizáciách.
V roku 1998 som sa úfal že tie politické čistky ktoré predtým opozícia no po voľbách už koalícia tvrdo kritizovala skončia no na moje nemilé prekvapenie sa tak nestalo. Aj nová vláda zložená z SDK SDĽ SMK a SOP v čistkách pokračovala a niekedy som mal dojem že ešte dôslednejšie ako koalícia predchádzajúca. V roku 2002 sa vláda až tak veľmi nemenila takže ani čistky neboli veľké. Ale v roku 2006 po zložení koalície zo strán Smer SNS a ĽS-HZDS čistky opäť nadobudli veľké až totálne rozmery.
Dnes je tu ďalšia šanca na zmenu politickej kultúry. Odchodom Mečiara z politiky (autora či pôvodcu kompletných politických čistiek na Slovensku) by sa mohli symbolicky skončiť aj nezmyselné politické čistky až po okresnú či miestnu úroveň. Nie je to totiž zväčša nič iné ako dosadzovanie svojich známych kamarátov a rodinných príslušníkov víťazmi volieb do vedúcich funkcií v štátnej správe čo nemá veľa spoločného so slušnou a efektívnou politikou.
Navyše politicky to nemá absolútne žiadne opodstatnenie pretože štátni úradníci musia vo svojich funkciách pracovať najmä podľa platných zákonov a musia počúvať svojich priamych nadriadených (zväčša ministrov vlády) a nie okresných alebo krajských politických pohlavárov. Preto neviem prečo ich majú nominovať okresní či krajskí politici aj keď v reálnom čase víťazných politických strán.
Napríklad neviem aký politický význam má dajme tomu v okrese Rožňava vymenovať prednostu obvodného úradu na návrh okresného predsedu SDKÚ-DS keď ten prednosta bude priamo podriadený ministrovi vnútra za KDH.
Koho má vlastne štyri roky ten človek „počúvať“? Ministra vnútra alebo okresného predsedu SDKÚ-DS ktorý ho tam „nominoval“?
Koho by mal poslúchať napríklad riaditeľ Okresného daňového úradu v Ružomberku navrhnutý dajme tomu okresným predsedom KDH keď bude priamo podriadený generálnemu riaditeľovi daňového úradu dosadeného napríklad stranou SaS?
Koho by mal počúvať človek dosadený krajským predsedom KDH v Žiline za prednostu Krajského pozemkového úradu v Žiline keď bude priamym podriadeným úradníkom ministra pôdohospodárstva za Most-Híd?
Tieto politické nominácie na krajských okresných a obvodných úrovniach sa mi zdajú nieže len nelogické ale až kontraproduktívne a veľmi mätúce samotných štátnych úradníkov.
Preto si myslím a navrhujem politické „čistky“ raz a navždy ukončiť a to nasledovne.
Dnešných ešte v minulosti politicky dosadených vedúcich štátnych úradníkov treba odvolať a vypísať na všetky uvoľnené miesta nové výberové konania. Tie by už ale robili nezávislé a neznáme personálne agentúry podľa dopredu stanovených odborných kritérií a odbornej zdatnosti uchádzačov.
Napríklad v Rožňave by výberové konania robila nezávislá súkromná agentúra zo Žiliny či iného vzdialeného mesta a naviac by ich musela robiť anonymnou formou (každý uchádzač by dostal náhodne vybrané číslo pod ktorým by celý čas výberového konania vystupoval).
Takto by sa maximálnou mierou vylúčil akýkoľvek klientelizmus či už politický kamarátsky alebo rodinný. Príslušný minister alebo iný priamy nadriadený by pri tom mal ešte poistku tzv. právo veta keby sa mu niekde dostal vyslovený odporca jeho politickej línie či programu.
Článok bol uverejnený v internetových novinách InfoRožňava dňa 16. júla 2010.