SNS opäť potvrdila že je hanbou slovenskej politickej scény. Bilbordová kampaň SNS je prejavom jej snahy súťažiť v protirómskej agende a primitívnom rasizme s extrémistami zo Slovenskej pospolitosti. Dnes som podal vo veci bilbordovej kampane SNS trestné oznámenie na Generálnu prokuratúru SR podnet na vykonanie dozoru nad dodržiavaním zákona o reklame na Slovenskú obchodnú inšpekciu a sťažnosť pre porušenie etických princípov reklamy na Radu pre reklamu.

Generálnu prokuratúru som požiadal o prešetrenie podozrenia že bol spáchaný trestný čin Podnecovanie hanobenie a vyhrážanie osobám pre ich príslušnosť k niektorej rase národu národnosti farbe pleti etnickej skupine alebo pôvodu rodu podľa § 424a Trestného zákona. Podľa § 424a ods. 1 písm. a) Trestného zákona: „Kto verejne a) podnecuje k násiliu alebo nenávisti voči skupine osôb alebo jednotlivcovi pre ich príslušnosť k niektorej rase národu národnosti farbe pleti etnickej skupine pôvodu rodu alebo pre ich náboženské vyznanie ak je zámienkou pre podnecovanie z predchádzajúcich dôvodov alebo … potrestá sa odňatím slobody na jeden rok až tri roky.“ Bilbord SNS podľa môjho názoru úmyselne vyvoláva dojem že nechuť pracovať je charakteristickou vlastnosťou Rómov čím podnecuje nenávisť ku skupine osôb pre ich príslušnosť k etnickej skupine.

Na Slovenskú obchodnú inšpekciu (SOI) som sa obrátil s upozornením na možné porušenie § 3 ods. 5 písm. c) zákona o reklame podľa ktorého „Reklama nesmie obsahovať čokoľvek čo znevažuje ľudskú dôstojnosť uráža národnostné cítenie alebo náboženské cítenie ako aj akúkoľvek diskrimináciu na základe pohlavia rasy a sociálneho pôvodu“. Bilbord SNS podľa môjho názoru podnecuje nevraživosť k Rómom ako ku skupine znevažuje ich ľudskú dôstojnosť uráža ich národnostné cítenie a obsahuje prvky ich diskriminácie na základe rasy resp. príslušnosti k národnosti alebo etnickej skupine. SOI vykonáva dozor nad dodržiavaním zákona o reklame ak na to nie sú zákonom ustanovené iné orgány. V prípade porušenia zákona o reklame môže SOI zakázať šírenie reklamy a udeliť šíriteľovi reklamy pokutu do 2 mil. Sk.

Na Radu pre reklamu som sa obrátil so žiadosťou aby posúdila či reklamou SNS nedošlo k porušeniu viacerých ustanovení Etických zásad reklamnej praxe (zákaz prvkov znižujúcich ľudskú dôstojnosť zákaz vytvárania pocitu strachu zákaz zneužívania predsudkov zákaz urážania národnostného a rasového cítenia). Tieto zásady síce deklarujú že do ich pôsobnosti nepatrí politická reklama vzhľadom na spoločenskú nebezpečnosť konania SNS spočívajúcu v podnecovaní národnostnej rasovej a etnickej neznášanlivosti som však Radu pre reklamu požiadal aby napriek tomu vyjadrila svoj názor či je obsah reklamy SNS v súlade s etickými princípmi reklamy. Názor Rady pre reklamu ktorý by upozornil že SNS takouto reklamou porušila etické princípy reklamnej praxe môže byť veľmi dôležitým hlasom z hľadiska vnímania celej záležitosti verejnosťou.

Ondrej Dostál
podpredseda Občianskej konzervatívnej strany

V Bratislave dňa 5. mája 2010.

Comments

Komentáre

Ondrej Dostál

Ondrej Dostál je sociológ, právnik a bývalý novinár. Od roku 2016 je poslancom Národnej rady SR, v tejto úlohe pôsobil aj v rokoch 2010 až 2012. Od roku 2009 do roku 2017 bol poslancom zastupiteľstva Bratislavského samosprávneho kraja a od roku 2014 do roku 2018 bol poslancom mestského zastupiteľstva v Bratislave. Je tiež poslancom miestneho zastupiteľstva mestskej časti Bratislava – Staré Mesto. Od apríla 2012 je predsedom OKS.